Togi
                            Strona Główna

            Szlifiesz odkrywa piękno ukryte w wykutej stali.  Nawet  perfekcyjne wykuta głownia bez  odpowiedniego  szlifu nie odkryje swojego piękna. To wysiłek i umiejetności szlifierza uwidocznią misterny wzór  skutej stali jihada (hada)  i  yakiba  (niedokładnie-często nazywaną ha )  a nie tylko koncentrując sie na hamonie. 

Zacznę od warsztatu. poniżej schemat stanowiska pracy szlifierza.

schemat




 

 

 

 

 

 







                Używa się również kamieni sztucznych - np.,  ceramicznych. Oczywiście zdania są podzielone na temat ich użycia - na jakim etapie można jeszcze ich użyć. Jedni szlifierze używają wyłącznie  kamieni naturalnych , następni używają ich tylko przy podstawowym szlifowaniu tj. usuwaniu korozji, wyszczerbień. Ostatni z nich używają ich aż do ostatniego etapu szlifowania gdzie tylko i wyłącznie używa się naturalnych kamieni i środków do szlifu końcowego.  Ale cóż  zrobić jeżeli niektóre naturalne kamienie  nie są osiągalne. Takim przykładem jest koma-nagura-do, nawet w Japonii nie można kupić nowego kamienia koma-nagura-do, gdyż od bardzo dawna nie wydobywa się tego kamienia. Oczywiście można kupić sztuczny kamień koma-nagura ale jest też kilka naturalnych kamieni  podobnie  pracujących  jak koma-nagura-do o  podobnej  twardości i wielkości ziarna ściernego.  Pojawiają w sprzedaży malutkie kamienie ale bardzo rzadko i są drogie , a pełno wymiarowe to białe kruki ,  mogą pochodzić z lat 60-tych .

 


Polishing stages:

MAGARI-TOGI:
• Straightening the blade, using a NOSHII-BO; a special tool made of hard wood.
SHITAJI-TOGI:
• Foundation Polishing
Coarse stones: Arato, Binsui-do, Kaisei-do.
Intermediate stones: Chu-nagura-do, Koma-nagura-do.
Fine Stones: Uchigumori-do hato, Uchigumori-do jito.
SHIAGE-TOGI:
• Finish Polishing
Hazuya: thin pieces of uchigumora stone
Jizuya: thin pieces of narutaki stone
Nugui: suspension of iron oxide particles mixed with oil.
Migaki: using MIGAKI-BO, (burnishing needle)
Kissaki-narume: drawing the yokote and whitening the kissaki.
a narume-dai is used to hold a special hazuya stone.
Shiage togi:
There are two types of (finish polishes): Sashikomi, and Kesho.
• Sashikomi The hada and the yakiba are the same color, emphasizes all the details of the
hamon, collectors more interested in craftsmanship and metalwork generally prefer Sashikomi
togi. (Sashikomi primarily shows the forge work)
• Hadori / Kesho (make up) Fashion dictates the hamon be white. Unfortunately, the
whitening effect of the hadori masks the finer details of the steel and of the habuchi. This is
the preferred polish in Japan.
• Some polishers combine the two styles.
Choosing one of these styles of finish deepens on the taste of the customer or the state of the blade.
Traditional Polishing posture, using traditional polishing stand (togi-dai).
This set up allows the polisher to hold the stone firmly by the means of a foot vise (fumaegi).
The pressure and weight from the polishers holds the stone. The bucket of water acts like a stop and holds every thing stationary.


Sashikomi kesho










                                        

 












Toishi  -  naturalne  kamienie do szlifowania


Toishi